Om föreningen

Bostadsrättsföreningen Enen nr 17 bildades 1983. Innehavarna av sex lägenheter, de flesta äldre, ville inte vara med när föreningen bildades. Under årens lopp har dessa lägenheter sålts och pengarna har använts till att betala av de ursprungliga lånen och till många renoveringar.

Under senare delen av 1980-talet målades fasaden, taket byttes och gården restaurerades. Under början av 1990-talet köpte några medlemmar råyta på vinden och utökade sina lägenheter. Mot slutet av 1990-talet renoverades fasaden och föreningen betalade av sina sista lån. Bostadsrättsföreningen har varit skuldfri sedan dess,

Butikerna som inreddes i markplan under slutet av 1920-talet var uthyrda till olika företag fram till början av 2000-talet då föreningen beslutade att återigen göra iordning två lägenheter. Resultatet blev en större trerumslägenhet med ingång från A-uppgången samt en mindre enrumslägenhet med ingång från B-uppgången. Samtliga trappuppgångar har målats om och delar av fasaden har putsats under inledningen av 2000-talet.

Årsavgifterna höjdes i början av 2000 som följd av en höjd fastighetsskatt och höjd statlig skatt. Efter det att skatteförändringar genomfördes 2007 har avgifterna sänkts igen. Senast 2016 genomfördes dock en höjning av avgifterna.